017 Фізична культура і спорт (Бакалавр)
Переможе не той, хто сильніший, а той, хто готовий йти до кінця.
Федір Ємельяненко
Спеціальність 017 «Фізична культура і спорт»
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ»
Галузь знань – 01 «Освіта/Педагогіка»
Освітній рівень – БАКАЛАВР
Форма навчання – денна та заочна
Особливості освітньої програми «Фізична культура і спорт»:
- професійно-прикладна з орієнтацією на підготовку бакалаврів із фізичної культури і спорту;
- формування у процесі навчання сукупності теоретичних знань і вмінь розв’язувати практичні проблеми у сфері фізичної культури і спорту;
- у циклі професійної та практичної підготовки передбачено дисципліни, вивчення яких дозволить оволодіти теоретичними знаннями й практичними навичками щодо функціонування і розвитку сфери фізичної культури і спорту;
- наявність практичних компонентів.
Матеріально-технічне забезпечення
- Лекційні, аудиторні приміщення, лабораторії, спеціалізовані кабінети тощо, обладнані відповідно до вимог навчального процесу.
- Для практичних занять фізичною культурою і спортом використовуються спортивні зали, спортивні майданчики, що знаходяться на балансі ТНУ та орендовані.
- Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, що відповідає вимогам.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
- Здатність забезпечувати формування фізичної культури особистості;
- Здатність проводити тренування та супровід участі спортсменів у змаганнях;
- Здатність до організації оздоровчо-рекреаційної рухової активності різних груп населення;
- Здатність визначати заходи з фізкультурно-спортивної реабілітації та форми адаптивного спорту для осіб, що їх потребують;
- Здатність зміцнювати здоров’я людини шляхом використання рухової активності, раціонального харчування та інших чинників здорового способу життя;
- Здатність до розуміння ретроспективи формування сфери фізичної культури і спорту;
- Здатність застосовувати знання про будову та функціонування організму людини;
- Здатність проводити біомеханічний аналіз рухових дій людини;
- Здатність надавати долікарську допомогу під час виникнення невідкладних станів;
- Здатність здійснювати навчання, виховання та соціалізацію людини у сфері фізичної культури і спорту, застосовуючи різні педагогічні методи та прийоми;
- Здатність аналізувати прояви психіки людини під час занять фізичною культурою і спортом;
- Здатність використовувати спортивні споруди, спеціальне обладнання та інвентар;
- Здатність застосовувати сучасні технології управління суб’єктами сфери фізичної культури і спорту;
- Здатність до безперервного професійного розвитку.
Фахові дисципліни:
- Вступ до спеціальності
- Теорія та методика викладання баскетболу
- Анатомія людини
- Фізіологія людини
- Історія фізичної культури та спорту
- Загальна біохімія та біохімія рухової діяльності
- Гімнастика з методиками викладання
- Організація масової фізичної культури
- Теорія та методика викладання легкої атлетики
- Валеологія
- Теорія та методика викладання волейболу
- Теорія та методика фізичного виховання
- Основи медичних знань і долікарська медична допомога у невідкладних станах
- Фізіологія спорту
- Біомеханіка
- Теорія та методика викладання футболу, міні-футболу
- Теорія спортивної підготовки
- Основи спортивної медицини
- Профілактика спортивного травматизму
- Масаж
- Спортивні споруди і обладнання
- Основи спортивної реабілітації
- Теорія та методика викладання плавання
- Оздоровчо-рекреаційна рухова активність
- Теорія та методика дитячого, юнацького і масового спорту
- Теорія та методика викладання фітнесу
- Теорія та методика викладання атлетизму
- Спортивна метрологія
- Рухливі ігри
Вибіркові дисципліни, які формують фахові компетенції:
- Основи раціонального харчування
- Сучасні оздоровчі системи
- Основи менеджменту і маркетингу у спорті
- Анатомо-фізіологічні основи рухової активності
- Олімпійський і професійний спорт
- Основи раціонального харчування
- Тренажери та обладнання фітнес індустрії
- Теорія та методика фітнесу та фізичної рекреації
- Адаптивна фізична культура
- Фітнес програми аеробного спрямування
- Спортивний відбір і орієнтація
- Управління підготовкою юних спортсменів
- Організаційні засади розвитку сучасного спорту
- Перетренованість і травматизм спортсменів
- Атлетична підготовка у обраному виді спорту
- Ергогенні засоби в системі підготовки спортсменів
Придатність до працевлаштування:
фахівець з фізичної культури, здатний виконувати зазначену професійну роботу у шкільних закладах та оздоровчих центрах, спортивно-тренувальних центрах, спортивних командах:
- вчитель фізичної культури у дошкільних та шкільних навчальних закладах;
- старший лаборант із навчального процесу;
- інструктор із фізичної культури у фізкультурно-оздоровчих центрах, клубах;
- вчитель із фізичної підготовки у військових та інших спеціальних підрозділах;
- інструктор і методист із фізичної культури та туризму на підприємствах і в установах, за місцем проживання та у зонах масового відпочинку населення;
- асистент у вищих навчальних закладах І-ІV рівнів акредитації;
- посади навчально-допоміжного персоналу у навчальних закладах;
- фахівець із експлуатації спортивних споруд;
- працівники державних та громадських установ, що керують розвитком фізичної культури і спорту;
- фахівець-дослідник у галузі фізичного виховання, спорту і туризму, організатор (керівник, інструктор) туристичної роботи;
- працівник спортивних та фітнес клубів, спортивно-оздоровчих таборів.
Академічні права випускників
Випускники мають право продовжити навчання на другому рівні вищої освіти та здобувати ступінь «магістр». Набуття додаткових кваліфікацій у системі післядипломної освіти.
Спеціальність 017 «Фізична культура і спорт»
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА «ФІЗИЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ»
Галузь знань – 01 «Освіта/Педагогіка»
Освітній рівень – БАКАЛАВР
Форма навчання – денна та заочна
Мета освітньої програми – підготовка фахівців у області фізичної культури і спорту з набуттям знань, умінь, навичок передової практики у сфері фізичної реабілітації. Формування у процесі навчання сукупності теоретичних знань і вмінь розв’язувати практичні проблеми у сфері фізичної культури і спорту, зокрема в фізичній реабілітації.
Матеріально-технічне забезпечення
- Лекційні, аудиторні приміщення, лабораторії, спеціалізовані кабінети тощо, обладнані відповідно до вимог навчального процесу.
- Для практичних занять фізичною культурою і спортом використовуються спортивні зали, спортивні майданчики, що знаходяться на балансі ТНУ та орендовані.
- Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, що відповідає вимогам.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
- Здатність забезпечувати формування фізичної культури особистості;
- Здатність проводити тренування та супровід участі спортсменів у змаганнях;
- Здатність до організації оздоровчо-рекреаційної рухової активності різних груп населення;
- Здатність визначати заходи з фізкультурно-спортивної реабілітації та форми адаптивного спорту для осіб, що їх потребують;
- Здатність зміцнювати здоров’я людини шляхом використання рухової активності, раціонального харчування та інших чинників здорового способу життя;
- Здатність до розуміння ретроспективи формування сфери фізичної культури і спорту;
- Здатність застосовувати знання про будову та функціонування організму людини;
- Здатність проводити біомеханічний аналіз рухових дій людини;
- Здатність надавати долікарську допомогу під час виникнення невідкладних станів;
- Здатність здійснювати навчання, виховання та соціалізацію людини у сфері фізичної культури і спорту, застосовуючи різні педагогічні методи та прийоми;
- Здатність аналізувати прояви психіки людини під час занять фізичною культурою і спортом;
- Здатність використовувати спортивні споруди, спеціальне обладнання та інвентар;
- Здатність застосовувати сучасні технології управління суб’єктами сфери фізичної культури і спорту;
- Здатність до безперервного професійного розвитку;
- Здатність планувати, організовувати та реалізовувати програми занять з фізичної реабілітації відповідно до нозологій із визначенням періоду, мети, загальних та спеціальних завдань, методів контролю, критеріїв ефективності для осіб різної статі, віку та фізичного стану;
- Здатність проводити реабілітаційне обстеження, визначати функціональний стан, рівень фізичного розвитку, ступінь наявних порушень з метою складання індивідуальних реабілітаційних програм для різних категорій населення;
- Здатність організовувати і вести реабілітаційну діяльність в організаціях різного типу з урахуванням особливостей контингенту та природно-середовищних факторів;
- Здатність застосовувати сучасні технології з фізичної реабілітації з метою покращення фізичного та психоемоційного стану різних груп населення
- Здатність до використання засобів профілактики і корекції рухових дисфункцій, зокрема внаслідок неврологічних, опорно- рухових, серцево-судинних і респіраторних захворювань, в осіб різного віку;
- Здатність до успішного працевлаштування, подальшої професійної діяльності з фізичної реабілітації.
Фахові дисципліни:
- Вступ до спеціальності
- Гігієна, екологія та безпека життєдіяльності
- Анатомія людини
- Фізіологія людини
- Загальна біохімія та біохімія рухової діяльності
- Основи фізичної реабілітації
- Організація масової фізичної культури
- Біомеханіка
- Валеологія
- Вікова анатомія і фізіологія людини
- Етика та деонтологія в фізичній реабілітації
- Інформаційні технології у фізичній реабілітації
- Основи медичних знань і долікарська медична допомога у невідкладних станах
- Фізіологія спорту
- Масаж
- Діагностика і моніторинг стану здоров’я. Функціональна діагностика
- Основи раціонального харчування
- Лікувальна фізична культура
- Теорія спортивної підготовки
- Основи соціальної реабілітації
- Основи психологічної реабілітації
- Теорія та методика дитячого, юнацького і масового спорту
- Методика фізичного виховання в спеціальних медичних групах
- Оздоровчо-рекреаційна рухова активність
- Основи спортивної медицини
- Адаптивний спорт
- Організація діяльності реабілітаційних закладів
- Преформовані фізичні фактори та курортологія
- Реабілітаційні технології та сучасні оздоровчі системи
Вибіркові дисципліни, які формують фахові компетенції:
- Основи натуральної медицини
- Основи анімалотерапії
- Основи менеджменту і маркетингу у спорті
- Спа-технології
- Релаксаційні та медитативні практики
- Основи очищення організму
- Тренажери та обладнання фітнес індустрії
- Основи фітотерапії
- Спортивна морфологія
- Фітнес програми аеробного спрямування
- Основи гомеопатії
- Основи кінезіотерапії
- Основи аюрведи
- Здоров’язбережувальні технології
- Перетренованість і травматизм спортсменів
- Загальна теорія спорту для всіх
- Відновлювальні засоби працездатності у спорті
- Анатомо-фізіологічні передумови формування нормальної постави у людей з недостатньо рухливим способом життя
- Технічні засоби у фізичній реабілітації
- Засоби рекреації у фізичній культурі та спорті
- Ергогенні засоби в системі підготовки спортсменів
- Оздоровче харчування як складова частина комплексних реабілітаційних програм
- Фітнес-програми та сучасні оздоровчі технології у фізичному виховання та спорті
- Сучасні технології моделювання здорового способу життя
Придатність до працевлаштування:
Випускники спроможні обіймати посади, кваліфікаційні вимоги яких передбачають наявність ступеня бакалавра, у суб’єктах господарювання, які здійснюють такі види економічної діяльності:
- Освіта у сфері спорту та відпочинку;
- Діяльність спортивних клубів;
- Діяльність фітнес-центрів;
- Інша діяльність у сфері спорту.
Випускники можуть займати зокрема такі первинні посади (за КВЕД ДК 003:2010):
- 3226 – масажист;
- 3226 – масажист спортивний;
- 3226 – фахівець з фізичної реабілітації;
- 3330 – асистент вчителя-реабілітолога;
- 3475 – інструктор тренажерного комплексу (залу);
- 3475 – інструктор-методист з фізичної культури та спорту.
Академічні права випускників
Випускники мають право продовжити навчання на другому рівні вищої освіти та здобувати ступінь «магістр». Набуття додаткових кваліфікацій у системі післядипломної освіти.