БІЛА Ірина Миколаївна
БІЛА Ірина Миколаївна
доктор психологічних наук, професор
Професор кафедри психології, філософії та суспільних наук Навчально-наукового гуманітарного інституту Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського
Сфера інтересів: психологія творчості, мислення; вікова та педагогічна психологія, психологія розвитку; психологія здібностей, обдарованості; психологія щастя, позитивна психологія.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук на тему «Розвиток стратегічних тенденцій аналогізування у творчій діяльності старших дошкільників» зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія (2006).
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук на тему «Психологія творчого конструювання у дошкільному віці» зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія.
Автор навчальних програм та тренінгів: «Вікова психологія», «Загальна психологія», «Психокорекція», «Психологія творчості», «Тренінг креативності», «Критичне мислення» та інші.
Учасник міжнародних науково-практичних конференцій, член спеціалізованих рад по захисту дисертацій, провідний науковий співробітник Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, співробітник Українського Інституту дослідження щастя.
Автор близько 200 наукових, науково-методичних праць, монографій та посібників: «Уроки в природі» (2005), «Актуальні проблеми гри дошкільника» (2008), «Справочник успешного человека» (2009), «Психологія творчого конструювання в дошкільному віці» (2011), «Досвід становлення талантів у Японській державі: Серія «ПРОсвіт» (2011), «Детская творческая конструктология» (2013), «Психологія дитячої творчості» (2015), «И солнце взойдет!» (2016), «Відповідальне батьківство: соціально-психологічні аспекти» (2020), «Навигация счастья» (2022).
https://inpsy.academia.edu/IrinaBila?fbclid=IwAR0VK31D-5Ruyq5fv797NGtKBMjp2tVAPmW1Zwt6MgtIfREuLbk4TwkEqj4
https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=5TM-etEAAAAJ&view_op=list_works&citft=3&email_for_op=bilairina1%40gmail.com&gmla=AJsN-F5mQH6Wo3N6PP-vmXtY5JU4QMSZop3UVv2zecNZjag5sXjO9EAe_-IqSpnS6NIpgsMQEeDVQngGrYsOCj1vG-OeqxVDmIyNrUueNKd7f5R3Z1XdSljxAieFHkZPtKyFvSmZTiXL&fbclid=IwAR02VVwgxWt3FsttznMJIk6W3vSo1yZIdkwJVGMkYNQBJKEo8fEjfbX7PTM
http://ukr-happiness-institute.com/irina-bila/?fbclid=IwAR02VVwgxWt3FsttznMJIk6W3vSo1yZIdkwJVGMkYNQBJKEo8fEjfbX7PTM
http://orcid.org/ORCID:%200000-0003-2388-0306
Викладає дисципліни: «Тренінг креативності», «Вікова психологія», «Критичне мислення», «Психологія щастя», «Психологія творчості».
Публікації у періодичних наукових виданнях, що включені до переліку фахових видань України, до наукометричних баз, зокрема Scopus, Web of Science Core Collection |
|
| ||
1. 1.1. Біла І.М. Психологічні аспекти готовності до шкільного навчання // Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць за заг. редакцією Г.В. Бєлєнької, В.І. Бондар, І.М. Шоробури. / Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020р., С. 31-42. 2. 1.2. Біла І.М. Творче мислення студентів: критерії та перспективи розвитку / зб. наук. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф. “Психолого-педагогічні координати розвитку особистості”, 2-3 червня 2020 р. – Полтава : Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2020. С.40-45. 3. 1.3. Біла І.М. Підготовка дитини до шкільного життя у запитаннях і відповідях / Ірина Біла // Вихователь-методист дошкільного закладу – № 5. – 2020. – С.54-57. https://emetodyst.mcfr.ua/812987 4. 1.4. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7. 2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924 5. 1.5. Біла І.М. Діагностика творчого мислення студентів // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – К: Видавництво «Фенікс», 2020. – Т. ХІІ. Психологія творчості. – Вип. 27. – С. 25-36. https://lib.iitta.gov.ua/722840/1/27_8.pdf 6. 1.6. Bila, I. Dysfunctional attitudes in the general picture of psychological well-being // Irkhin, Y. B., Bielavina, T. I., Kostyuchenko, O. V., Bryl, M. M., Orlovska, O. A., & M. Bila, I.( 2021). Actitudes disfuncionales en el panorama general del bienestar psicológico. Apuntes Universitarios, 12(1), 316–334. https://doi.org/10.17162/au.v12i1.972 Published: 2022: 12 (1), https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/972 7. 1.7. Bila, I. Creativity, readiness for changes and tolerance for ambiguity // Viktoriia Vynohradova, Iryna Bila, Olena Kostyuchenko, Svitlana Oborska, Liudmyla Dykhnychт Vol. 12 No. 3 (2021): BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience с.44-63 DOI: https://doi.org/10.18662/brain/12.3 Published: 2021-08-23 8. 1.8. Біла І.М. Сутність поняття невербальної комунікацій в психології. Наукові перспективи № 10(40) 2023. С. 689-701. http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/7087 9. 1.9. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7 2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924 10. 1.10. Біла І.М. – Гоян І.М. Щастя як психологічне утворення Vol 6, No 1(31) (2022): TECHNOLOGIES OF INTELLECT DEVELOPMENT http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/589 11. 1.11. Iryna BILA, Ihor HOIAN (2022). Happiness as a psychological formations. Innovations in the scientific technical and social ecosystems, 1(3), 70–82. Retrieved from https://istse-jaeger.com/index.php/istse/article/view/19 12. 1.12. Біла І.М. Картина щастя в онтогенезі // Вчені записки: Зб. наук. праць Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. Том 34 (73) No 1 2023. с.90-97. – https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2023/15.pdf 13. 1.14. Біла І.М. Ампліфікація щастя // Вчені записки: Зб. наук. праць Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. Том 35 (74) No 2, 2024. 14. 1.15. Біла І.М. Формування оптимістичного світосприймання в навчальній діяльності // Вчені записки: Зб. наук. праць Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. 31 (70), № 4, 2020, с.179-182. http://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2020/29.pdf
|
|
| ||
3) наявність виданого підручника чи навчального посібника (включаючи електронні) або монографії (загальним обсягом не менше 5 авторських аркушів), в тому числі видані у співавторстві (обсягом не менше 1,5 авторського аркуша на кожного співавтора) |
|
| ||
1. 3.1. Біла І.М. Відповідальне батьківство: соціально-психологічні аспекти : підручник / І.М.Біла. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – 278 с. 2. 3.2. Bila, I. Psychological and pedagogical support for the development of creative carabilities in the childhood period // Psychological accompaniment of personality development: collective monograph / S. P. Bielavin, T. I. Bielavina, I. N. Bila, N. A. Dobrovolska, etc. – Lviv – Toruń : Liha – Pres, 2019. – 328 p. (C.39-62). http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/50/551/1215-1 3. 3.3. Біла І.М. Щастя як суб’єктивне благополуччя // Теоретичні та практичні аспекти соціально-психологічного супроводу особистості в умовах кризи : монографія / О. В. Дробот, І. М. Біла, О. В. Костюченко та ін. ; за наук. ред. проф. О. В. Дробот. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. С. 74-110. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/406?fbclid=IwAR34v1qKZ96xVoTBxs-mhbtN2HyRaoGu2n2OGp2r9T4N-W3dZYKvxa82OP0 4. 3.4. Біла І.М. Методичний посібник «Правила і практики «Навігація щастя» https://sis.nipo.gov.ua/uk/services/original-document/ CR0096020222
|
|
| ||
4) наявність виданих навчально-методичних посібників/посібників для самостійної роботи здобувачів вищої освіти та дистанційного навчання, електронних курсів на освітніх платформах ліцензіатів, конспектів лекцій/практикумів/методичних вказівок/рекомендацій/ робочих програм, інших друкованих навчально-методичних праць загальною кількістю три найменування |
|
| ||
1. 4.1. Біла І.М. Вікова психологія: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 15с. https://drive.google.com/file/d/1qzGZhDzt75fX83y0lNnllkQ3cHJCYel_/view 2. 4.2. Біла І.М. Тренінг креативності: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 15с. https://drive.google.com/file/d/1qzGZhDzt75fX83y0lNnllkQ3cHJCYel_/view 3. 4.3. Біла І.М. Методичний посібник «Правила і практики» Навігація щастя» Київ: АКgroup, 2023. https://soulbooks.com.ua/ua/p1979545514-metaforicheskie-karty-navigatsiya.html 4. 4.4 Біла І.М. Психологія щастя: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 12с. https://drive.google.com/drive/folders/139OT_erci0T43T0S1_E4_mVbaHSwikhw 5. 4.5. Біла І.М. Теоретико-методологічні проблеми в психології: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 13с. https://drive.google.com/drive/folders/1z2g6DUrkpkng3dnldF9PoVSvx2lPpBNN 6. 4.6. Біла І.М. Тренінг креативності: силабус навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 22с https://docs.google.com/document/d/116ju7kJZFffef9T6lwX6RmJ-zRxQgtLW/edit 7. 4.7. Біла І.М. Вікова психологія: силабус для студентів спеціальності 053 Психологія. К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 21 с. https://docs.google.com/document/d/1UWb8ohg-XvhL6EVV6KVJKs6lXz9Ub1At/edit 8. 4.8. Біла І.М. Психологія щастя: силабус навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 16с. https://drive.google.com/drive/folders/18BFXLJ4_bv4KoFnQfen_nGR9jEXQXrCS |
|
| ||
6) наукове керівництво (консультування) здобувача, який одержав документ про присудження наукового ступеня (прізвище, ім’я, по батькові дисертанта, здобутий науковий ступінь, спеціальність, назва дисертації, рік захисту, серія, номер, дата, ким виданий диплом) |
|
| ||
1. 6.1. Виноградова Вікторія Євгенівна доктор психологічних наук – загальна психологія, історія психології; «Психологічна генеза творчих здібностей видатних діячів науки», 2021; ДД №011663 від 29.06.2021р. Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України |
|
| ||
7) участь в атестації наукових кадрів як офіційного опонента або члена постійної спеціалізованої вченої ради, або члена не менше трьох разових спеціалізованих вчених рад |
|
| ||
1. 7.1. Член разової спеціалізованої вченої ради ТНУ імені В.І. Вернадського https://tnu.edu.ua/specializovani-vcheni-radi-phd/ Іоффе Михайло Володимирович Н24 000121, спеціалізована вчена рада ДФ 3221 , захист 15 грудня 2023р. 2.7.2. Член разової спеціалізованої вченої ради ТНУ імені В.І. Вернадського https://tnu.edu.ua/specializovani-vcheni-radi-phd/ Сколота Едуард Віталійович диплом-Н24 000122, спеціалізована вчена рада ДФ 3224 , захист 15 грудня 2023р. 3.7.3. Член спеціалізованої вченої ради Д26.453.02 Інституту Психології імені Г.С.Костюка НАПН України (2013-2025рр). http://psychology-naes-ua.institute/info/162/
|
|
| ||
8) виконання функцій (повноважень, обов’язків) наукового керівника або відповідального виконавця наукової теми (проекту), або головного редактора/члена редакційної колегії/експерта (рецензента) наукового видання, включеного до переліку фахових видань України, або іноземного наукового видання, що індексується в бібліографічних базах |
|
| ||
1. 8.1.Провідний науковий співробітник лабораторії психології творчості Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (2008-по теперішній час). http://psychology-naes-ua.institute/info/183/ 2. 8.2. Експерт національного фонду досліджень України 2021р. https://grants.nrfu.org.ua 3. 8.3. Член редакційної колегії збірника наукових праць, рівня «Б» з психологічних питань «Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія» включеного до переліку наукових фахових видань України (з 2022р. по тепер)
|
|
| ||
12) наявність апробаційних та/або науково-популярних, та/або консультаційних (дорадчих), та/або науково-експертних публікацій з наукової або професійної тематики загальною кількістю не менше п’яти публікацій |
|
| ||
1. 12.1. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7. 2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924 2. 12.2. Біла І.М. Формула щастя // Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 9 грудня 2022 р., м. Київ. – Львів – Торунь : Liha-Pres, 2022. С. 98-102. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/book/247 https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-24 3. 12.3. Біла І.М. Ресурсування життєстійкості особистості // Матеріали XІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми» (3 травня по 2 червня 2023 року.) https://newlearning.org.ua/sites/default/files/tezy/2023/Bila_Iryna_2023.pdf 4. 12.4. Біла І.М. Конструювання щастя // Матеріали ХХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції: «Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності», 30 травня 2023 року, с. 8-14 – https://www.academia.edu/103380047 5. 12.5. Біла І.М. Емоційні основи мисленнєвої діяльності / Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності: матеріали ХХІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 24 травня 2022 року / за ред. В.О.Моляко. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022, С. 15-22. 6. 12.6. Біла І.М. Роль емоцій у позитивному функціонуванні особистості / Психологічні проблем творчості: матеріали ХХІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 23 липня 2022 року / за ред. В.О.Моляко. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022., С.28-37. https://www.academia.edu/95595540/РОЛЬ_ЕМОЦІЙ_У_ПОЗИТИВНОМУ_ФУНКЦІОНУВАННІ_ОСОБИСТОСТІ
|
|
| ||
19) діяльність за спеціальністю у формі участі у професійних та/або громадських об’єднаннях |
|
| ||
1. Вчений секретар відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України (2017-2021рр.) https://naps.gov.ua/ua/structure/departments/psychology/ 2. Український інститут дослідження щастя. http://ukr-happiness-institute.com/irina-bila/ |
|
| ||
Відомості про науково-педагогічного працівника, підвищення кваліфікації та стажування |
| |||
Дата заповнення картки | 01.10.2024 |
| ||
Найменування посади | Професор кафедри психології, філософії та суспільних наук |
| ||
Структурний підрозділ | ННГІ ТНУ імені В.І. Вернадського |
| ||
Кафедра | кафедра психології, філософії та суспільних наук |
| ||
Трудовий статус посади (основне місце роботи, суміщення, сумісництво) | штат |
| ||
Профілі в е-середовищі: |
| |||
Scholar_Google: | https://scholar.google.com.ua/citations?user=5TM-etEAAAAJ&hl=uk&oi=ao
|
| ||
Scopus Author ID: | Профіль Scopus: нема https://inpsy.academia.edu/IrinaBila?fbclid=IwAR2G3oJ2lpoI0JxIhGJTHCKgEt2AXqX5hz487FI5oAS5PGkY5B-vAqS0-Gw |
| ||
Web of Science | Профіль Web of Science (ResearcherID): http://www.researcherid.com/rid/C-1406-2016 |
| ||
Researcher ID: | ResearcherID: E-8071–2016 http://www.researcherid.com/rid/C-1406-2016 |
| ||
ORCID ID: | Профіль ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2388-0306 |
| ||
Контакти | e-mail: bila.iryna@tnu.edu.ua, тел.: 0977762251 |
| ||
Відомості про підвищення кваліфікації (найменування закладу, тема, вид документа, дата видачі, кількість годин (кредитів) | 1. 30.05.2021р. Онлайн-курс Єльського університету на платформі Coursera «Наука благополуччя (The Science of Well-being)», 31 травня – 9 серпня 2021 року, сертифікат;
2. 5.10-08.11.2022р. «Використання сервісів Google для організації та проведення наукової діяльності» ДЗВО “Університет менедженту освіти” Центральний інститут післядипломної освіти, Сертифікат № 6283/22Д
3. 15.06.2023 –Психічне здоров’я та психосоціальне благополуччя підлітків, які постраждали від конфлікту (6 модулей по 2 год): This course was provided by: HIAS, Humanitarian Leadership Academy, The MHPSS Collaborative
4. 20.09.2023 – Перша психологічна допомога для дітей (6 модулей по 2 год): This course was provided by: HIAS, Humanitarian Leadership Academy, The MHPSS Collaborative
5. 6.03.2024 – Навчальна програма Shapes of Griefh (40 год.) https://shapesofgrief.com/ukraine/
6. 01.07.2024 – Курс «Стрес-менеджмент для освітян» (5 модулів) від Міжнародного благодійного фонду «Карітас України» CARITAS https://apps.prometheus.org.ua/learning/course/course-v1:CARITAS+STRESS101+2023_T2/home
7.
|
| ||
Відомості про стажування |
|
| ||
Відомості про володіння іноземною мовою: рівень В1, В2, С1, С2
| В1 |
|