БІЛА Ірина Миколаївна

БІЛА Ірина Миколаївна

доктор психологічних наук, професор

Професор кафедри психології, філософії та суспільних наук Навчально-наукового гуманітарного інституту Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського

Сфера інтересів: психологія творчості, мислення; вікова та педагогічна психологія, психологія розвитку; психологія здібностей, обдарованості; психологія щастя, позитивна психологія.


Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук на тему «Розвиток стратегічних тенденцій аналогізування у творчій діяльності старших дошкільників» зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія (2006).

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук на тему «Психологія творчого конструювання у дошкільному віці» зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія.


Автор навчальних програм та тренінгів: «Вікова психологія», «Загальна психологія», «Психокорекція», «Психологія творчості», «Тренінг креативності», «Критичне мислення» та інші.


Учасник міжнародних науково-практичних конференцій, член спеціалізованих рад по захисту дисертацій, провідний науковий співробітник Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, співробітник Українського Інституту дослідження щастя.


 Автор близько 200 наукових, науково-методичних праць, монографій та посібників: «Уроки в природі» (2005),  «Актуальні проблеми гри дошкільника» (2008), «Справочник успешного человека» (2009), «Психологія творчого конструювання в дошкільному віці» (2011), «Досвід становлення талантів у Японській державі: Серія «ПРОсвіт» (2011), «Детская творческая конструктология» (2013), «Психологія дитячої творчості» (2015), «И солнце взойдет!» (2016), «Відповідальне батьківство: соціально-психологічні аспекти» (2020), «Навигация счастья» (2022).


https://inpsy.academia.edu/IrinaBila?fbclid=IwAR0VK31D-5Ruyq5fv797NGtKBMjp2tVAPmW1Zwt6MgtIfREuLbk4TwkEqj4

 https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=5TM-etEAAAAJ&view_op=list_works&citft=3&email_for_op=bilairina1%40gmail.com&gmla=AJsN-F5mQH6Wo3N6PP-vmXtY5JU4QMSZop3UVv2zecNZjag5sXjO9EAe_-IqSpnS6NIpgsMQEeDVQngGrYsOCj1vG-OeqxVDmIyNrUueNKd7f5R3Z1XdSljxAieFHkZPtKyFvSmZTiXL&fbclid=IwAR02VVwgxWt3FsttznMJIk6W3vSo1yZIdkwJVGMkYNQBJKEo8fEjfbX7PTM

  

http://ukr-happiness-institute.com/irina-bila/?fbclid=IwAR02VVwgxWt3FsttznMJIk6W3vSo1yZIdkwJVGMkYNQBJKEo8fEjfbX7PTM

 

 http://orcid.org/ORCID:%200000-0003-2388-0306

 

 Викладає дисципліни: «Тренінг креативності», «Вікова психологія», «Критичне мислення», «Психологія щастя», «Психологія творчості».


 
Контакти: 
bila.iryna@tnu.edu.ua

Публікації у періодичних наукових виданнях, що включені до переліку фахових видань України, до наукометричних баз, зокрема Scopus, Web of Science Core Collection

 

 

Пункт 1

1.        1.1. Біла І.М. Психологічні аспекти готовності до шкільного навчання // Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи:  збірник наукових праць за заг. редакцією Г.В. Бєлєнької, В.І. Бондар, І.М. Шоробури. / Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020р., С. 31-42.

2.        1.2. Біла І.М. Творче мислення студентів: критерії та перспективи розвитку / зб. наук. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф. “Психолого-педагогічні координати розвитку особистості”,  2-3 червня 2020 р. – Полтава : Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2020. С.40-45.

3.        1.3. Біла І.М. Підготовка дитини до шкільного життя у запитаннях і відповідях / Ірина Біла // Вихователь-методист дошкільного закладу – № 5. – 2020. – С.54-57. https://emetodyst.mcfr.ua/812987

4.        1.4. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7.  2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924

5.        1.5. Біла І.М. Діагностика творчого мислення студентів // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – К: Видавництво «Фенікс», 2020. – Т. ХІІ. Психологія творчості. – Вип. 27. – С. 25-36. https://lib.iitta.gov.ua/722840/1/27_8.pdf

6.        1.6. Bila, I. Dysfunctional attitudes in the general picture of psychological well-being // Irkhin, Y. B., Bielavina, T. I., Kostyuchenko, O. V., Bryl, M. M., Orlovska, O. A., & M. Bila, I.( 2021). Actitudes disfuncionales en el panorama general del bienestar psicológico. Apuntes Universitarios12(1), 316–334. https://doi.org/10.17162/au.v12i1.972 Published:  2022: 12 (1), https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/972

7.        1.7. Bila, I. Creativity, readiness for changes and tolerance for ambiguity // Viktoriia Vynohradova, Iryna Bila, Olena Kostyuchenko, Svitlana Oborska, Liudmyla Dykhnychт Vol. 12 No. 3 (2021): BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience с.44-63 DOI: https://doi.org/10.18662/brain/12.3 Published: 2021-08-23
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/brain/article/view/4376/3203

8.        1.8. Біла І.М. Сутність поняття невербальної комунікацій в психології. Наукові перспективи № 10(40) 2023. С. 689-701. http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/7087

9.        1.9. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7 2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924

10.    1.10. Біла І.М. – Гоян І.М. Щастя як психологічне утворення Vol 6, No 1(31) (2022): TECHNOLOGIES OF INTELLECT DEVELOPMENT http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/589

11.    1.11. Iryna BILA, Ihor HOIAN (2022). Happiness as a psychological formations. Innovations in the scientific technical and social ecosystems, 1(3), 70–82. Retrieved from https://istse-jaeger.com/index.php/istse/article/view/19

12.    1.12. Біла І.М. Картина щастя в онтогенезі // Вчені записки: Зб. наук. праць  Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. Том 34 (73) No 1 2023. с.90-97. – https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2023/15.pdf

13.    1.14. Біла І.М. Ампліфікація щастя // Вчені записки: Зб. наук. праць  Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. Том 35 (74) No 2, 2024.

14.    1.15. Біла І.М. Формування оптимістичного світосприймання в навчальній діяльності // Вчені записки: Зб. наук. праць  Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського Серія: Психологія. – Т. 31 (70), № 4, 2020, с.179-182. http://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2020/29.pdf

 

 

 

3) наявність виданого підручника чи навчального посібника (включаючи електронні) або монографії (загальним обсягом не менше 5 авторських аркушів), в тому числі видані у співавторстві (обсягом не менше 1,5 авторського аркуша на кожного співавтора)

 

 

1.      3.1. Біла І.М. Відповідальне батьківство: соціально-психологічні аспекти : підручник / І.М.Біла. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – 278 с.

2.       3.2. Bila, I. Psychological and pedagogical support for the development of creative carabilities in the childhood period // Psychological    accompaniment    of    personality    development: collective monograph  /  S.  P.  Bielavin,  T.  I.  Bielavina,  I.  N.  Bila,  N.  A.  Dobrovolska,  etc. – Lviv – Toruń : Liha – Pres, 2019. – 328 p. (C.39-62). http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/50/551/1215-1

3.      3.3. Біла І.М. Щастя як суб’єктивне благополуччя // Теоретичні та  практичні  аспекти  соціально-психологічного  супроводу  особистості  в  умовах  кризи  :  монографія  /  О.  В.  Дробот,  І.  М.  Біла, О. В. Костюченко та ін. ; за наук. ред. проф. О. В. Дробот. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. С. 74-110. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/406?fbclid=IwAR34v1qKZ96xVoTBxs-mhbtN2HyRaoGu2n2OGp2r9T4N-W3dZYKvxa82OP0

4.      3.4. Біла І.М. Методичний посібник «Правила і практики «Навігація щастя» https://sis.nipo.gov.ua/uk/services/original-document/ CR0096020222

 

 

 

4) наявність виданих навчально-методичних посібників/посібників для самостійної роботи здобувачів вищої освіти та дистанційного навчання, електронних курсів на освітніх платформах ліцензіатів, конспектів лекцій/практикумів/методичних вказівок/рекомендацій/ робочих програм, інших друкованих навчально-методичних праць загальною кількістю три найменування

 

 

1.    4.1. Біла І.М. Вікова психологія: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 15с. https://drive.google.com/file/d/1qzGZhDzt75fX83y0lNnllkQ3cHJCYel_/view

2.    4.2. Біла І.М. Тренінг креативності: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 15с. https://drive.google.com/file/d/1qzGZhDzt75fX83y0lNnllkQ3cHJCYel_/view

3. 4.3. Біла І.М. Методичний посібник «Правила і практики» Навігація щастя» Київ: АКgroup, 2023. https://soulbooks.com.ua/ua/p1979545514-metaforicheskie-karty-navigatsiya.html

4. 4.4 Біла І.М. Психологія щастя: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 12с. https://drive.google.com/drive/folders/139OT_erci0T43T0S1_E4_mVbaHSwikhw

5. 4.5. Біла І.М. Теоретико-методологічні проблеми в психології: робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2022. 13с. https://drive.google.com/drive/folders/1z2g6DUrkpkng3dnldF9PoVSvx2lPpBNN

6. 4.6. Біла І.М. Тренінг креативності: силабус навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 22с https://docs.google.com/document/d/116ju7kJZFffef9T6lwX6RmJ-zRxQgtLW/edit

7. 4.7. Біла І.М. Вікова психологія: силабус для студентів спеціальності 053 Психологія. К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 21 с. https://docs.google.com/document/d/1UWb8ohg-XvhL6EVV6KVJKs6lXz9Ub1At/edit

8. 4.8. Біла І.М. Психологія щастя: силабус навчальної дисципліни для студентів спеціальностей 053 Психологія К.: ТНУ ім. В.І. Вернадського. 2023. 16с. https://drive.google.com/drive/folders/18BFXLJ4_bv4KoFnQfen_nGR9jEXQXrCS

 

 

6) наукове керівництво (консультування) здобувача, який одержав документ про присудження наукового ступеня (прізвище, ім’я, по батькові дисертанта, здобутий науковий ступінь, спеціальність, назва дисертації, рік захисту, серія, номер, дата, ким виданий диплом)

 

 

1. 6.1. Виноградова Вікторія Євгенівна доктор психологічних наук – загальна психологія, історія психології;

«Психологічна генеза творчих здібностей видатних діячів науки», 2021; ДД №011663 від 29.06.2021р. Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України

 

 

7) участь в атестації наукових кадрів як офіційного опонента або члена постійної спеціалізованої вченої ради, або члена не менше трьох разових спеціалізованих вчених рад

 

 

1. 7.1. Член разової спеціалізованої вченої ради ТНУ імені В.І. Вернадського

https://tnu.edu.ua/specializovani-vcheni-radi-phd/  Іоффе Михайло Володимирович Н24 000121, спеціалізована вчена рада ДФ 3221 , захист 15 грудня 2023р.

2.7.2. Член разової спеціалізованої вченої ради ТНУ імені В.І. Вернадського

https://tnu.edu.ua/specializovani-vcheni-radi-phd/ Сколота Едуард Віталійович диплом-Н24 000122, спеціалізована вчена рада ДФ 3224 , захист 15 грудня 2023р.

3.7.3. Член спеціалізованої вченої ради Д26.453.02 Інституту Психології імені Г.С.Костюка НАПН України  (2013-2025рр). http://psychology-naes-ua.institute/info/162/

 

 

 

 

8) виконання функцій (повноважень, обов’язків) наукового керівника або відповідального виконавця наукової теми (проекту), або головного редактора/члена редакційної колегії/експерта (рецензента) наукового видання, включеного до переліку фахових видань України, або іноземного наукового видання, що індексується в бібліографічних базах

 

 

1. 8.1.Провідний науковий співробітник лабораторії психології творчості Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (2008-по теперішній час). http://psychology-naes-ua.institute/info/183/

2. 8.2. Експерт національного фонду досліджень України 2021р. https://grants.nrfu.org.ua

3. 8.3. Член редакційної колегії збірника наукових праць, рівня «Б» з психологічних питань «Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія»   включеного до переліку наукових фахових видань України (з 2022р. по тепер)

 

 

 

12) наявність апробаційних та/або науково-популярних, та/або консультаційних (дорадчих), та/або науково-експертних публікацій з наукової або професійної тематики загальною кількістю не менше п’яти публікацій

 

 

1.    12.1. Біла І.М. Психологічна підтримка дітей в умовах травмівних подій: відповіді на запитання батьків і педагогів // Вихователь-методист дошкільного закладу №7. 2023. С. 12-20 https://emetodyst.expertus.com.ua/10007924

2.    12.2. Біла І.М. Формула щастя  // Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 9 грудня 2022 р., м. Київ. – Львів – Торунь : Liha-Pres, 2022. С. 98-102. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/book/247 https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-24

3.    12.3. Біла І.М. Ресурсування життєстійкості особистості // Матеріали XІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми» (3 травня по 2 червня 2023 року.) https://newlearning.org.ua/sites/default/files/tezy/2023/Bila_Iryna_2023.pdf

4.    12.4. Біла І.М. Конструювання щастя // Матеріали ХХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції: «Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності», 30 травня 2023 року, с. 8-14 – https://www.academia.edu/103380047

5.    12.5. Біла І.М. Емоційні основи мисленнєвої діяльності / Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності: матеріали ХХІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 24 травня 2022 року / за ред. В.О.Моляко. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022, С. 15-22.

6.    12.6. Біла І.М. Роль емоцій у позитивному функціонуванні особистості / Психологічні проблем творчості: матеріали ХХІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 23 липня 2022 року / за ред. В.О.Моляко. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022., С.28-37. https://www.academia.edu/95595540/РОЛЬ_ЕМОЦІЙ_У_ПОЗИТИВНОМУ_ФУНКЦІОНУВАННІ_ОСОБИСТОСТІ

 

 

 

19) діяльність за спеціальністю у формі участі у професійних та/або громадських об’єднаннях

 

 

1.    Вчений секретар відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України (2017-2021рр.) https://naps.gov.ua/ua/structure/departments/psychology/

2.    Український інститут дослідження щастя.  http://ukr-happiness-institute.com/irina-bila/

 

 

Відомості про науково-педагогічного працівника, підвищення кваліфікації та стажування

 

Дата заповнення картки

01.10.2024

 

Найменування посади

Професор кафедри психології, філософії та суспільних наук

 

Структурний підрозділ

ННГІ ТНУ імені В.І. Вернадського

 

Кафедра

кафедра психології, філософії та суспільних наук

 

Трудовий статус посади (основне місце роботи, суміщення, сумісництво)

штат

 

Профілі в е-середовищі:

 

Scholar_Google:

https://scholar.google.com.ua/citations?user=5TM-etEAAAAJ&hl=uk&oi=ao

 

 

Scopus Author ID:

Профіль Scopus: нема

https://inpsy.academia.edu/IrinaBila?fbclid=IwAR2G3oJ2lpoI0JxIhGJTHCKgEt2AXqX5hz487FI5oAS5PGkY5B-vAqS0-Gw

 

Web of Science

Профіль Web of Science (ResearcherID):

http://www.researcherid.com/rid/C-1406-2016

 

Researcher ID:

ResearcherID: E-8071–2016

http://www.researcherid.com/rid/C-1406-2016

 

ORCID ID:

Профіль ORCID:

https://orcid.org/0000-0003-2388-0306

 

Контакти

e-mail: bila.iryna@tnu.edu.ua, тел.:   0977762251

 

Відомості про підвищення кваліфікації (найменування закладу, тема, вид документа, дата видачі, кількість годин (кредитів)

1.    30.05.2021р. Онлайн-курс Єльського університету на платформі Coursera «Наука благополуччя (The Science of Well-being)», 31 травня – 9 серпня 2021 року, сертифікат;

 

2.    5.10-08.11.2022р. «Використання сервісів Google для організації та проведення наукової діяльності» ДЗВО “Університет менедженту освіти” Центральний інститут післядипломної освіти, Сертифікат № 6283/22Д

 

3.    15.06.2023 –Психічне здоров’я та психосоціальне благополуччя підлітків, які постраждали від конфлікту (6 модулей по 2 год): This course was provided by: HIAS, Humanitarian Leadership Academy, The MHPSS Collaborative

 

4.    20.09.2023 – Перша психологічна допомога для дітей (6 модулей по 2 год): This course was provided by: HIAS, Humanitarian Leadership Academy, The MHPSS Collaborative

 

5.    6.03.2024 – Навчальна програма Shapes of Griefh (40 год.)  https://shapesofgrief.com/ukraine/

 

6.    01.07.2024 – Курс «Стрес-менеджмент для освітян» (5 модулів) від Міжнародного благодійного фонду «Карітас України» CARITAS https://apps.prometheus.org.ua/learning/course/course-v1:CARITAS+STRESS101+2023_T2/home

 

7.     

 

 

Відомості про стажування

 

 

Відомості про володіння іноземною мовою: рівень В1, В2, С1, С2

 

В1